in

Skala Potamia – Golden Beach

Vi forelsket oss i Old Port of Skala Potamia og Golden Beach i går. Planen i dag vår å reise tilbake i dag, noe vi skulle få angre på. Vi var jo innom her på vår lille Roadtrip i går, trykk her for gårsdagens innlegg.  Vi hadde hørt mye om Golden Beach fra før og tenkte at vi skulle tilbringe dagen her. Tenkte vi måtte utnytte muligheten mens vi fortsatt hadde leiebil. 🙂

Vi reiste rett etter frokost i dag og tenkte vi skulle være tidlig. Solen strålte på skyfri himmel og sjansen for at alle solsengene var opptatt var stor.  Vi gledet oss til å reise tilbake for å tilbringe en hel dag på beachen.
Vi søkte opp stedet på Google maps og startet å kjøre, litt merkelig for den mente det skulle ta 38 minutter. Jeg var da sikker på at vi brukte rundt 25 derfra og hjem til hotellet vårt i går. Google ville ha oss opp i fjellet på veier som ikke er passende for en Fiat Panda så vi snudde. Prøvde finne hovedveien, var helt sikre på at vi hadde funnet den også til vi havnet på samme avkjørsel som vi snudde på sist. Var det kartleseren, sjåføren eller Google Maps sin feil dette her?
Først når vi gikk over til det innebygde kartet som er i Iphonen kunne man begynne så riktig retning man skulle, når det gikk opp et lys for sjåføren at han skulle kjøre mot Panagia så kom vi rett og kjente oss igjen fra i går. Når vi først var på rett vei tok det ikke lange stunden før vi var fremme.

Golden Beach – Thassos

Vi fant parkeringsplass og solsenger med en gang. Vi lå ikke lenge før det begynte komme bittesmå fluer. Så lenge vi lå så kom det ikke så mange, men med en gang vi reiste oss opp så var de på ryggen, maven, armene og bena. Bittesmå fluer som tydeligvis beit da man kjente at de var der.
Vi gikk for å bade og satset på at de var borte når vi kom tilbake. Vannet var grumsete og møkkete. Flere steder på bunnen var det massevis av tang som lignet på grønnbrune flate pastastrimler. Merkelig at de ikke fjerner dette når det er så mye og det er så møkkete. Når vi kom tilbake etter badingen tok jeg frem boken jeg skulle begynne å lese, men fluene var nesten verre så vi ga opp.
Vi fant ut at vi skulle spise lunsj så heller reise tilbake til hotellet vårt. Tenkte det måtte være bedre å ligge ved bassenget en å ligger ligge her med de irriterende fluene.

Det ble Gyros på meg i dag også. I dag spurte jeg om de kunne bruke tzatziki i stedet for sennep, det kunne de selvfølgelig gjøre. Grekerne skal ha for servicen sin. 🙂

Lunsj på Golden Beach

På vei hjem fant vi ut at vi skulle reise innom det store supermarkedet å handle inn vann og litt annet drikke. Greit å storhandle når vi har bilen, supermarkedet er ca 4 km fra hotellet. Vi fant også ut at i stedet for bassenget skulle vi prøve Louloudis beach som på en måte tilhører hotellet vårt. Vi kom alt for sent til å kunne få solseng, men igjen servicen vi fikk av de ansatte var enestående. Prisen for å leie solseng her i Thassos er at man må kjøpe noe å drikke. En veldig hyggelig jente spurte om vi ville bruke noe som lignet på sakkosekk med rygg mens vi ventet på solsenger. Vi kunne ta de med på ned på stranden eller bruke de på gresset. Vi valgte gresset og bestilte noe å drikke.
Disse “sakkosekkene” var så gode å sitte i at vi ble sittende i de resten av dagen på beachen. Her var vannet rent og innbydende. Litt store steiner i vannkanten, men det løste vi fint med en ekstra tur på supermarkedet for å kjøpe badesko. Mine ble selvfølgelig rosa. 🙂

I morgen regner vi med kommer til å bli en strålende dag på Louloudis beach, viser seg å være et ganske så bra sted dette her. Vi måtte bare gi det litt tid og bli litt kjent med stedet.

Takk for at du leste bloggen min.

Husk å like blondinebloggen på Facebook, da blir jeg veldig glad.